کاربر گرامی! شما به دلیل داشتن دسترسی مورد نیاز می توانید این خبر را ویرایش نمایید.

ویرایش
آب
1400/02/15 10:52
یادداشت؛

یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفا، محرکی برای ارتقای سطح خدمات در مناطق روستایی

علی سید‌زاده، مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی شرکت آب و فاضلاب کشور

در سال‌های گذشته وزارت نیرو در بخش آب و فاضلاب با داشتن ۶۶ شرکت زیرمجموعه (۳۱ شرکت آب و فاضلاب روستایی با ماهیت دولتی و ۳۵ شرکت آب و فاضلاب شهری با ماهیت غیردولتی) در استان‌های کشور مسئولیت مدیریت توزیع آب شرب سالم و بهداشتی در جمع آوری و تصفیه فاضلاب را برعهده داشت. 
پس از یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب در سال ۱۳۹۹ با هدف سازمان دهی بهتر ساختار اداری بخش آب و فاضلاب، سرعت بخشیدن به برنامه‌های آبرسانی روستایی، استفاده بهتر از امکانات موجود و نهایتاً ارتقای کیفیت خدمات، اقدامات قابل توجه و متفاوتی در سطح کشور علی الخصوص در حوزه آبرسانی مناطق روستایی در سطح کشور در سال ۱۳۹۹ انجام شد. در این یادداشت به برخی از مهم‌ترین دستاوردهای یکپارچه‌سازی که باعث ارتقای سطح خدمات در مناطق روستایی شده است اشاره می‌شود.
در پی اجرای برنامه یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی تعداد مراکز خدمت به روستاییان کشور حدود ۳ برابر بالغ بر ۱۲۴۰ مرکز شده است. 
این موضوع تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش بعد مسافت طی شده برای دریافت خدمات حضوری به همراه داشته است. یکی دیگر از فعالیت‌های ارتقا یافته پس از یکپارچه‌سازی بهبود شاخص رفع حوادث آب در سطح روستاها است.
در این رابطه میانگین وزنی سازمان رفع حوادث در مناطق روستایی از ۴.۴ ساعت قبل از یکپارچه سازی ۳.۹ ساعت درسال ۱۳۹۹ ارتقا یافته است که تاثیر قابل توجهی در افزایش رضایت مشترکان و جلوگیری از هدر رفت آب دارد.
وضعیت بهره‌مندی از آزمایشگاه‌های آب نیز بعد از یکپارچه‌سازی تغییرات قابل توجهی داشته است. به طوری که تا قبل از یکپارچه‌سازی در کل کشور ۸ آزمایشگاه ریز آلاینده در بخش روستایی وجود داشت که این تعداد بعد از یکپارچه‌سازی به ۴۵ آزمایشگاه ارتقا یافته و این موضوع نقش مهمی در افزایش سطح کنترل کیفی آب در روستاها داشته است.
سرانه آزمایشگاه‌های فیزیکی، شیمیایی در بخش روستایی به ازای هر استان از ۳ به ۷ آزمایشگاه و سرانه آزمایشگاه‌های باکتریولوژی هر استان در بخش روستایی از ۸.۴ به ۱۶.۲ آزمایشگاه رسیده است.
در این نوشتار تنها به بخشی از خدمات ارتقا یافته پس از یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب اشاره شده که همان‌گونه که ملاحظه می‌شود یکی از اهداف اصلی در موضوع یکپارچه‌سازی که همان ارتقا سطح خدمات به روستاییان عزیز کشورمان ایران است محقق شده و امید است با تداوم این خدمات در سال جاری و ارتقای شاخص‌های آبرسانی شاهد افزایش میزان رضایت مشترکان از خدمات قابل ارایه در صنعت آب و فاضلاب که یکی از مهترین اهداف خدمت رسانی است، باشیم.
  • خبرنگار:امیررضا آزاده
  • منتشر کننده:حمید ثریانی/ سردبیر