بخش آب
1397/10/22 09:28:00
دومین همایش ملی "آموزش جغرافیا با رویکرد آب و محیط‌زیست در کتاب‌های درسی" برگزار شد
دومین همایش ملی "آموزش جغرافیا با رویکرد آب و محیط زیست در کتابهای درسی" در شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، این همایش روز پنجشنبه با حضور محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، حیدر تورانی معاون وزیر آموزش و پرورش، پانته‌آ دری معاون مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، محمد ابراهیم نیا مشاور مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران و محمود امانی طهرانی مدیرکل تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش در سالن جلسات شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد.
"محمد حاج رسولی‌ها" مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از توجه بیش از حد به مسائل سازه‌ای در مدیریت آب کشور انتقاد کرد و گفت: به نظر می‌رسد طی سال‌های گذشته می‌بایست توجه بیشتری به موضوع فرهنگ‌سازی در بخش آب و محیط زیست صورت می‌پذیرفت.

حفظ محیط زیست وجدان بیدار می‌طلبد
همچنین "حیدر تورانی" معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: ساکنان زمین وقتی از دوران کشاورزی به صنعتی مدرن روی آوردند، پیکره زمین را در هم کوبیدند و بر آن زخم زدند و اگر چه حرکت‌های مثبتی برداشته شده، اما در مقابل این سیل تخریب، ناچیز است و ادامه این روند موجب نابودی هشتاد تا نود درصد جنگل‌های انبوه استوایی تا سال 2020 خواهد شد؛ چرا که هر روزه حدود 90 هکتار از جنگل‌های انبوه به‌دلیل بهره‌وری نابجا و در جهت سودجویی نابود می‌شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: جنگل‌ها و مراتع انبوه در کشور ما بسیار ناچیز است ولی بر اساس نظریه آشوب که همه کل از یک جزء ناشی می‌شود، همه ما در حفظ زمین سهم داریم، البته این سهم تنها در جهت نابودی مستقیم حیات نباید باشد.
تورانی تاکید کرد: تحول زمانی رخ می‌دهد که زنگار غفلت از قلب‌های ما شسته و دریچه‌های امید گشوده شود و این زمانی است که ما تسلیم این احساس خالصانه شویم. این درک و گشودن روح به سمت افکاری متفاوت و تازه، دروازه‌ها را به سمت تغییر می‌گشاید، اما این که با مشاهده نابودی محیط زیست تغییری در ما حاصل نمی‌شود و ما نسبت به سرنوشت آیندگان بی تفاوت شده‌ایم با نصیحت و سمینار و کنفرانس درست نمی‌شود و وجدان بیدار می‌طلبد.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یادآور شد: باید به این فکر کنیم که اگر آیندگان از ما بپرسند چرا حق طبیعی ما را با خودسری و خودخواهی و ترس از دست دادن‌های مادی و شغلی نادیده گرفته و نابود کرده‌اید، چه پاسخی می‌توانیم بدهیم؛ پس همانطور که برای آینده شخصی خود برنامه‌ریزی می‌کنیم باید پاسخگوی آنان نیز باشیم.
وی با تاکید بر این امر که تحول و تغییرات جهانی از یک نفر شروع شده و سپس میلیون‌ها نفر را درگیر می‌کند، تصریح کرد: در دراز مدت مفهوم سه‌گانه مدیریت سبز یعنی زمین، مردم و سود یا به عبارتی محیط زیست، حقوق اجتماعی و شهروندی مردم و منافع مادی و مالی باید همچنان مطرح شود تا نزد همگان باورپذیرتر شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش راه‌های نجات را نهان شده در بدنه سیاست دانست و گفت: این راه‌های نجات در گرو گفت‌و‌گوهای صادقانه ما با یکدیگر در سطح بین المللی و جهانی است. در این راستا نه به پژوهش و بررسی بیشتر بلکه به ارتباطات بیشتر نیازمندیم، زیرا آنچه نجات خواهد یافت، خودمان هستیم و نتیجه اقدامات به نفع خوشبختی، احساسات، روابط خانواده، دوستان و سرزمین خودمان خواهد بود.
تورانی در پایان یادآور شد: چگونه می‌توانیم شاد و با قدرت بر بستر زمین ناسالم و ناشاد زندگی کنیم؟ پس باید دانش‌آموزان را در قالب فرصت‌ها و قدرت‌های حفظ حقوق مردم و حفظ محیط زیست و بهره‌گیری از مواهب الهی آموزش دهیم و این باور و نگرش را در نظام آموزشی خود نهادینه کنیم.

 
با آموزش، نسلی آگاه و حساس به محیط زیست پرورش خواهد یافت
"سیاوش شایان" رییس شورای سیاستگذاری این همایش هم در سخنانی گفت: بر اساس شواهد میدانی در خانه، مدرسه و جامعه، میزان حساسیت دانش آموزان و دانشجویان و کسانی که در آینده تصمیم گیر کشور خواهند بود نسبت به محیط زیست چند برابر افزایش یافته است.
وی افزود: وقتی شاهد هستیم کودکان و نوجوانان به محض خطای زیست محیطی از سوی بزرگسالان، به آنان هشدار و تذکر می‌دهند، یعنی این نسل بیشتر از ما به محیط زیست حساسیت نشان می‌دهند و نسل آینده محافظان بهتری از زمین خواهند بود.
شایان با اشاره به اصل پنجاهم قانون اساسی که در آن حفاظت از محیط زیست را وظیفه شهروندان عنوان کرده است، افزود: اجرای این اصل با آموزش‌های محیط زیستی عملی می‌شود، پس برای همه‌گیر شدن این امر، نیاز است که از پایه‌های نخست تحصیل، آموزش‌ها توسط مربیان مجرب شروع شود تا در آینده کشور معقولی از نظر نگاه به محیط زیست داشته باشیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر از اول دبستان تا سوم مطالب آب و محیط زیست در کتاب‌های درسی تدریس می‌شود. در پایه‌های بالاتر در کتاب‌های جغرافیا، زمین شناسی، تعلیمات اجتماعی و مدنی، دروس دینی و حتی کتاب انگلیسی و غیره محیط زیست برای دانش آموزان تعریف شده است. با این اوصاف آینده بهتری با آموزش‌های رسمی متصور است.
به گفته شایان، ضرورت تاکید بر تشدید آموزش، دلیل اصلی برگزاری این همایش است که با حمایت سازمان‌های مختلف از نیروی دریایی، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری و غیره برگزار شد تا با سیاستگذاری‌های لازم، روزگار بهتری برای آیندگان فراهم کنیم.

توقیف کشتی‌های زباله‌ریز در دریا و معرفی به مراجع قضایی
در ادامه، امیر دریادار "پرویز سلیمی پناه" معاون تربیت و آموزش نداجا در دومین همایش ملی آموزش جغرافیا با رویکرد آب و محیط زیست در کتاب‌های درسی که در شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، افزود: کشتی‌های مغروقه با مخازن سوخت تجزیه‌ناپذیر و بار خود در حال تخریب محیط دریا هستند و نیروی دریایی برای خارج کردن آنها از آب تلاش می‌کند.
وی اضافه کرد: سالانه بیش از 30 حادثه دریایی در خلیج فارس و دریای عمان رخ می‌دهد.
سلیمی‌پناه تصریح کرد: نیروی دریایی به عنوان حافظ دریا، علاوه بر بازرسی تمامی کشتی‌هایی که در ابعاد مختلف فعالیت می‌کنند، به‌محض مشاهده کشتی در حال تخلیه زباله، بلافاصله آن را توقیف و به مراجع قضایی تحویل می‌دهد.
معاون تربیت و آموزش نداجا، موارد تاثیرگذار بر تخریب محیط زیست را فاضلاب های شهری، صنعتی و کشاورزی، گردشگری ناصحیح و بدون نظارت، فاضلاب‌ شناورها و کشتی‌ها، آلودگی‌های صوتی در سطح و اعماق دریاها و مواد نفتی تجزیه‌ناپذیر عنوان کرد.
وی یادآور شد: اگر قرار باشد که محیط زیستی سالم داشته باشیم باید از کودکی تفکر حفاظت از محیط زیست را آموزش دهیم تا به‌عنوان سفیران دریای پاکی مانع از تخریب آن شوند.

آموزش کودکان و نوجوانان، شاه‌کلید حفظ منابع آبی و زیست‌محیطی است
"محمد ابراهیم نیا" مشاور مدیرعامل منابع آب ایران هم گفت: توسعه دارای دو بعد اقتصادی و فرهنگی است که همواره بعد اقتصادی در ارجحیت بوده، چرا که رفاه به‌همراه می‌آورد.
وی افزود: بعد دیگر توسعه، فرهنگی و رفتاری است که عموما مغفول مانده و آنچنان که به موضع مادی و اقتصادی پرداخته می‌شود به موضع فرهنگی توجهی نمی‌شود؛ ما تلاش داریم تا بتوانیم در سایه همکاری، علاوه بر پیشرفت اقتصادی، در بخش فرهنگی هم رضایت ایجاد کنیم.
به بیان ابراهیم نیا، این امر امکان پذیر نیست مگر این که آموزش و پرورش در مقطع پیش دبستانی و دبستانی به بعد هشدارهای محیط زیستی را آموزش دهد. در واقع جغرافیا، علم توصیف زمین است و باید زمین را با آنچه که هست خوب توصیف کنیم تا به آینده خوب برسیم.
وی با بیان اینکه متوسط آب تجدید‌پذیر حدود 116 میلیارد متر مکعب اما مصرف 100 میلیارد متر مکعب است، هشدار داد: هم‌اکنون در حال حرکت به سمت نامتوازن کردن میزان بارش‌ها با اسکان جمعیت هستیم و این یعنی فاجعه بشری که افزایش دما هم به آن دامن زده و حجم تبخیر به‌طور متوسط 27 میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کرده است.
مشاور مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه سبک زندگی نیاز به تغییر دارد و باید از آموزش به فرزندان شروع شود، تصریح کرد: سند مغفول‌مانده آمایش سرزمین باید به کتاب‌های درسی وارد شود تا کودکان مدیریت منابع آب را از ابتدا فراگرفته و بتوان این حوزه را در آینده نزدیک با یک مدیریت یکپارچه اصلاح کرد.
وی بر آموزش آموزش‌دهندگان نیز تاکید کرد و افزود: باید این آموزش به صورت اقلیم به اقلیم، منطقه به منطقه و بومی انجام شود تا هر آموزش دهنده‌ای بتواند با آگاهی از آب و هوای اقلیم خود، کودکان را آموزش دهد.
همچنین "پانته‌آ دری" معاون مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بر لزوم برگزاری چنین نشست‌هایی تاکید کرد و خواستار تداوم آن شد.
در ادامه این نشست ارائه دهندگان مقالات به سخنرانی پرداختند. از میان آثار ارائه شده، دو مقاله به معرفی طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) اختصاص داشت.
در نشست بعد از ظهر این همایش نیز "رضا راعی" رئیس گنجینه ملی آب ایران طی سخنانی بر لزوم اتخاذ سیاست‌هایی برای ارتقای جایگاه درس جغرافیا و دبیران جغرافی تاکید کرد.
"محمود امانی طهرانی" نیز با اشاره به تدوین کتاب انسان و محیط زیست، از حمایت شرکت مدیریت منابع آب ایران درخصوص آموزش این کتاب در دبیرستان‌ها قدردانی کرد و این اقدام را الگویی برای سایر بخش‌های مرتبط دانست.
  • خبرنگار: عبدالله اسکویی
  • منتشر کننده: حمید ثریانی/ دبیر خبر