بخش آب
1397/07/14 21:16:00
در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب؛
کارگاه آموزشی "رسانه، سواد آبی و اعتمادسازی" برگزار شد
کارگاه آموزشی "رسانه، سواد آبی و اعتمادسازی" به عنوان چهارمین کارگاه روزنامه‌نگاری تخصصی آب در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب برگزار شد.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محمد فاضلی، مشاور وزیر نیرو در برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه پایدار در این کارگاه آموزشی که با حضور خبرنگاران رسانه‌های گروهی برگزار شد، اظهارداشت: این کارگاه در پی بررسی این موضوع است که رسانه از سیاست‌گذار حوزه آب چه انتظاری باید داشته باشد و چگونه می‌تواند در مدیریت بهتر بخش آب کمک کند.
وی ادامه داد: چالش مهم کار رسانه‌ای در حوزه آب، ابهام در داده‌ها و تحلیل آنهاست، برای نمونه اختلاف همیشگی بین میزان مصرف آب در بخش کشاورزی وجود دارد و یا مقایسه مصرف آب در ایران و کشورهای دیگر و شاخص‌های موثر بر آن در بسیاری از این داده‌ها و در نتیجه در گزارش‌ها مخدوش است. بنابراین بر اساس نظام دقیقی از ارزیابی شاخص‌ها و اطلاعات آب، رسانه 
باید امکان دسترسی و توان تحلیل داده‌های واقعی را داشته باشد.
فاضلی با بیان اینکه با تاکید بر تبدیل شاخص‌های آب و انرژی به مفاهیم قابل فهم برای مردم گفت: برای عموم مردم، مقیاس 15 مترمکعب سرانه مصرف برای هر ایرانی به عنوان الگوی مصرف قابل درک نیست، اما وقتی این میزان تبدیل به مفهوم قابل فهم 15 هزار لیتر یا معادل 75 بشکه مطرح کنیم این موضوع برای همه قابل درک خواهد بود، اینجاست که مفهوم سواد رسانه و نحوه انتقال مفاهیم صحیح به مردم به میان می‌آید.
وی سواد رسانه‌ای آب را مجموعه دانسته‌هایی تعریف کرد که به مصرف‌کننده یا سیاستگذار قابلیت جهت‌گیری برای پایدارترین رفتار را در برابر آب می‌دهد و ادامه داد: این رفتار پایدار در هر بخش یعنی شرب، صنعت، کشاورزی و حتی شهر و روستا متفاوت است و هر کدام دانسته‌های خاص خود را دارد.
فاضلی مهم‌ترین کارکرد رسانه‌ را دادن امکان تحلیل انتقادی به فرد عنوان کرد و گفت: رسانه با با زدودن زنگارهای ذهنی گذشته مواجه است و می‌تواند با افزایش سواد آبی در مصرف کننده و پیچیده کردن ذهن کنشگر برای تحلیل مسائل اب و انرژی در این زمینه مصرف و رفتار مصرفی اثرگذار باشد.

  • خبرنگار: رسول صادقی/ دبیر خبر
  • منتشر کننده: امیر جعفری آزاد/ سردبیر