بخش آب و فاضلاب
1397/04/12 20:28:28
مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو:
بخش حراست خطرات رسانه‌ای را به روابط عمومی‌ها گوشزد کند/ لزوم همفکری روابط عمومی‌ها و حراست‌ها برای مقابله با جنگ روانی
مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو از بخش حراست خواستار شد که خطرات رسانه‌ای را به روابط عمومی‌ها انتقال دهند تا در مقابل جنگ روانی دشمنان همبستگی لازم به‌وجود آید.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "صدیقه ببران" مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو امروز (سه شنبه، 12 تیرماه) با حضور در گردهمایی مدیران روابط عمومی‌ها و حراست‌های شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به قرار گرفتن دو بخش روابط عمومی و حراست در کنار هم برای مقابله با جنگ روانی دشمنان در این برهه حساس، اظهار داشت: به نظر می‌رسد در حوزه آب و برق، این جنگ روانی و هجمه اطلاعاتی علیه ما لمس می‌شود.
وی با طرح این سؤال که در این راه نقص ما روابط عمومی‌ها و حراست‌ها چیست، اضافه کرد: روابط عمومی به تنهایی نمی‌تواند از عهده جنگ روانی برآید و نیاز به حمایت حراست دارد.
ببران با تاکید بر این که وجه اشتراک ما با یکدیگر حوزه اطلاع‌رسانی است، با اشاره به خبر شبکه عراقی در خصوص انتقال آب ایران به بصره گفت: همزمانی انتشار این فیلم قدیمی، با موضوع شور شدن آب خرمشهر و آبادان نشانگر این است که حوزه رسانه‌ای، هم در فضای حقیقی هم فضای مجازی هجمه‌ای علیه ایران دارد.
مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو تاکید کرد: اگر ما به عنوان روابط عمومی و حراست، شگردهای اطلاع‌رسانی رسانه‌های دیگر را نشناسیم و نسبت به آنها آگاه نباشیم، میدان را به دست آنها داده‌ایم، پس بنابراین حراست و روابط عمومی به عنوان دو بازوی توانمند، اگر هوشمند عمل کنند می‌توانند در حوزه سیاست‌های سازمانی، خوب ظاهر شوند.
وی با بیان اینکه بایستی هوشیارتر و به هنگام‌تر عمل کنیم، افزود: ما باید ترفندهای رسانه‌ای دشمن را بشناسیم و بر اساس آن راهکار و استراتژی داشته باشیم تا بتوانیم حوزه اطلاع‌رسانی را نجات دهیم.
ببران با اشاره به برجسته‌سازی به عنوان یکی از شگردهای اطلاع رسانی دشمن گفت: در این کار، فکر مخاطب به سمت دیگری برده می‌شود و آن امر به موضوع اصلی تبدیل می‌شود، موضوعی که بسیار عمومی و همه‌پسند است و آنها در این راه حتی مستندسازی نیز می‌کنند.
مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو ادامه داد: با این حجم اطلاعات مردم تصور دیگری نمی‌توانند داشته باشند و مردم در جهتی فکر می‌کنند که هجمه رسانه‌ای روی آن تمرکز دارد.
وی به انجام پیش زمینه سازی در ترفندهای رسانه‌ای اشاره کرد و بیان داشت: در این تکنیک حافظه بلندمدت مخاطب نسبت به موضوعی بیدار می‌شود و پس از آن کلیشه‌سازی فکری رخ می‌دهد و در این مرحله، قالب فکری مشخصی برای مخاطب ساخته می‌شود و فرد چیز دیگری را نمی‌بیند.
ببران با اشاره به این که میزان اعتماد مردم به حوزه رسانه‌های دولتی و مراکز اصلی اطلاع‌رسانی به شدت کاهش یافته، خطاب به مسئولان حراست این چنین گفت که از حراست‌ها می‌خواهیم، با توجه به این که آگاهی دقیق‌تر و سریع‌تری نسبت به روابط عمومی‌ها از خطرات رسانه‌ای دارند، این اطلاعات را زودتر به روابط عمومی‌های منتقل کنند تا زمینه مقابله برای ما فراهم شود.
مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو بیان داشت: یکی از اقداماتی که ما می‌توانیم انجام دهیم، افشاگری از حوزه‌های رسانه‌ای است که علیه ما اطلاع‌رسانی می‌کنند که در این مسیر ما نیاز به مستندات و اطلاعات قوی داریم تا بتوانیم ابهام و شک را برطرف کنیم.
وی تاکید کرد: از دیگر ترفندهایی که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، تکرار، نکوهش‌های اجتماعی، عرفی‌سازی مسئله، فرافکنی کردن، دامن‌زدن به افراطی گری و تعصبات و همرنگی با جماعت است.
ببران گفت: ترفندهای اطلاع‌رسانی ما باید به گونه‌ای باشد که ما را از انفعال فعلی بیرون بیاورد و حراست می‌تواند با دادن داده‌های پیشگیرانه به ما کمک کند.
وی در پایان بر مشارکت مردم در همه حوزه‌ها تاکید کرد و گفت: مردم حق دانستن دارند و ما باید اطلاعات درست را به آنها بدهیم و از تناقض‌گویی بپرهیزیم تا زمینه اعتمادسازی ایجاد و از منافع ملی حراست شود.

  • خبرنگار: مینا محمدی
  • منتشر کننده: امیر جعفری آزاد/ سردبیر