بخش اخبار بين الملل وزارت نيرو
1396/09/04 11:56:00
قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل:
اَبَرچالش توسعه صادرات ضعف «دیپلماسی اقتصادی» است/ زمان، کیفیت و قیمت پایین؛ سه ضلع بُرد کالا در بازارهای هدف
قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل گفت: ابر چالش ما در توسعه صادرات از منظر استراتژیک «ضعف دیپلماسی اقتصادی» است، به زعم بنده می‌بایست رایزن‌های اقتصادی در سفارتخانه‌ها را فعال‌تر و با دانش تر نمود که بتوانند زمینه اندرکنش مناسب میان اقتصاد با سیاست را فراهم کنند و از این طریق زمینه حضور شرکت‌های خوب ایرانی در خارج از مرزها را فراهم کنند.

 

 

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل گفت: ابر چالش ما در توسعه صادرات از منظر استراتژیک «ضعف دیپلماسی اقتصادی» است، به زعم بنده می‌بایست رایزن‌های اقتصادی در سفارتخانه‌ها را فعال‌تر و با دانش تر نمود که بتوانند زمینه اندرکنش مناسب میان اقتصاد با سیاست را فراهم کنند و از این طریق زمینه حضور شرکت‌های خوب ایرانی در خارج از مرزها را فراهم کنند.
مهندس «علیرضا دائمی» قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنعت آب و برق در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) در مورد پتانسیل صادرات کالاها و خدمات فنی و مهندسی ایران در صنعت آب و برق به کشورهای عراق و سوریه اظهار داشت: ظرفیت توسعه صادرات به عراق و سوریه بسیار زیاد است و در گذشته نیز ظرفیت‌های بالایی در کشور برای توسعه صادرات به این دو کشور وجود داشته است.
وی افزود: در حال حاضر در کشور عراق حدود 37 پروژه آبی و برقی بزرگ و بیش از 95 پروژه در کشورهای همسایه ایران توسط پیمانکاران ایرانی در حال اجراست.
دائمی اضافه کرد: بخش عمده‌ای از پروژه‌هایی که در سوریه در حال انجام است پروژه‌های آبی است و در سوریه نیز قرار است در فاز اول 1000 مگاوات نیروگاه در آنجا توسط پیمانکار ایرانی ساخته شود.
دائمی گفت: در عراق نیز در بخش نیروگاه‌سازی شرکت‌های ایرانی فعال بودند که از جمله آن‌ها می‌توان به ساخت نیروگاه خیبر و چندین نیروگاه دیگر که توسط مپنا، صانیر و ... در حال اجراست.
قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل تصریح کرد: در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین صادرات کالا نیز ما در شرایط خوبی داریم، البته این امر به معنای نبود مشکل در این زمینه نیست.
دائمی تأکید کرد: در برخی از این کشورها بدلیل تغییر قوانین و مقررات و پایین بودن میزان تعهد نسبت به قوانیین و مقررات موجود در این کشورها باعث شده تا در پاره از اوقات مشکلاتی به‌وجود آید.
وی ادامه داد: تلاش ما در وزارت نیرو تقلیل و از بین بردن تمام این موانع پیش روی پیمانکاران است؛ به گونه ای که بتوان مطالبات و صورت وضعیت‌های آنان را زودتر نقد کرد و روند صدور ضمانت نامه‌ها هر چه سریع تر انجام شود.
دائمی گفت: بنابراین بخشی از آن به داخل بر می‌گردد و بخشی دیگر نیز مربوط به کشورهای هدف است که آن‌ها می‌بایست این شرایط را تسهیل کنند.
قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل در مورد تمهیدات اندیشیده شده برای استفاده از خط اعتباری در نظر گرفته شده برای توسعه صادرات به کشور سوریه و عراق اظهار داشت: بخشی از این خط اعتباری مربوط به توسعه صادرات بخش آب و برق به این کشور است و خوشبختانه در نمایشگاه اخیری که در این زمینه در سوریه برگزار شد، شرکت‌های ایرانی نقش فعالی داشتند.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط داخلی و خارجی فعلی تصور من این است که ما اگر بتوانیم مشکلاتی چون مشکل مراودات مالی و بانکی را حل کنیم و امکان پرداخت سریع صورت وضعیت‌ها و صدور ضمانت نامه‌های بانکی و تعهد در آزاد سازی ضمانتنامه‌ها را در داخل و یا از طرف کشور هدف فراهم شود، بازار بسیار خوبی برای توسعه صادرات کشور فراهم است.
قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل در خصوص اظهار نظر اخیر یکی از مسئولان اتاق بازرگانی در مورد عدم تمایل سوریه به استفاده از کالاهای ایرانی، خاطرنشان کرد: معتقدم حداقل در صنعت آب و انرژی آن‌ها بسیار برای تعمیق این ارتباط راغب هستند و گواه آن دو بار حضور وزیر انرژی سوریه در ایران در یک‌ماه اخیر و ابراز تمایل برای حضور شرکت‌های ایرانی برای ارائه خدمات در سوریه است.
وی اضافه کرد: البته باید اضافه کرد که کالای ایرانی برای جا باز کردن در بازار هر کشوری باید رقابت پذیر باشد یعنی سه ضلع مثلت توسعه صادرات یعنی «زمان»، «کیفیت» و «قیمت نازل» را به‌طور همزمان در تولید یا ارئه یک کالا به بازار مدنظر داشته باشد در غیر این صورت نمی‌تواند در آن بازار جایگاه محکمی برای خود دست و پا کند.
دائمی گفت: بخش خصوصی باید به گونه ای عمل کند که بتواند در بازار هدف اعتماد سازی کند، باید توجه داشت که هم اکنون ده‌ها شرکت اروپایی و ده‌ها شرکت در کشورهای منطقه برای توسعه صادرات خود در کشور سوریه و عراق حضور دارند و نمی‌توان بدون کالای باکیفیت انتظار حضور قوی و مؤثر در این بازارها را داشت.
وی در پایان در پاسخ به سؤال خبرنگار پاون در مورد اَبَرچالش موجود در توسعه صادرات خدمات و کالا به سایر کشورها اظهار داشت: بزرگترین چالش ما در این حوزه از منظر استراتژیک «ضعف دیپلماسی اقتصادی» است، می‌بایست رایزن‌های اقتصادی در سفارتخانه‌ها را فعال‌تر و با دانش تر نمود که بتوانند زمینه اندرکنش مناسب میان اقتصاد با سیاست را فراهم کنند و از این طریق زمینه حضور شرکت‌های خوب ایرانی در خارج از مرزها را فراهم کنند.
  • خبرنگار: عبدالصمد محمودی
  • سردبیر: امیر جعفری آزاد