بخش آب
1396/02/30 10:06:44
روابط عمومی‌ها به مثابه حسگرهای قدرتمند سازمانی
محمدعلی رنجبر مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو

 
 نامگذاری 27 اردیبهشت بنام روز ارتباطات و روابط عمومی، بهانه ای شد تا با یادآوری اهمیت موضوع و تبریک به همین مناسبت به تمامی همکارانم در جای جای میهن اسلامی امان بویژه به همکارانم در صنعت آب و برق مواردی را در زمینه مدیریت روابط عمومی و رویکردهای جدید آن، یادآور شویم.
 با گذشت سال‌ها از زمان رسالت انبیا، نه تنها از مقوله مهم آگاهی بخشی کم نشده بلکه به دلیل شرایط و موقعیت‌های کنونی و نیاز سازمان‌ها و نهادها و لزوم ارتباطی که سازمان‌ها با مشترکین و مردم دارند هر روز بیشتر نیز شده و به تبع آن دامنه ارتباطات و تبادل اطلاعات به دلیل موراد متعدد اطلاع رسانی بویژه در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی روز به روز گسترده تر شده است.
 خوشبختانه در شرایط کنونی و با توجه به افزایش آگاهی‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی، انتظار می‌رود با درک و فهم درست از مشتریان، فضای همزبانی و همدلی بیش از پیش فراهم آید. چرا که در حال حاضر هیچ واحد یا اداره و یا مرکزی را مستحق تر از روابط عمومی‌ها برای ایجاد شرایط مناسب پاسخگویی به مردم و تبادل اطلاعات و همزبانی و همدلی با مردم، سراغ نداریم. اعتقاد قلبی ما این است که ایجاد یک رابطه عاطفی قوی با مردم، نظارت دولت را بیشتر می‌کند و منجر به ایجاد فضای صمیمی تر و در نهایت جلب نظر مردم در تمامی جنبه‌ها می‌گردد.
 هنر روابط عمومی‌ها، نفوذ بر دل‌ها جهت ایجاد همزبانی و همدلی با دست اندرکاران و خادمان ملت است. در سال جاری، مدیران حوزه ارتباطی در صنعت آب و برق می‌توانند به طرق مختلف حساسیت‌های مردم را نسبت به مصرف بهینه، بجا و منطقی آب و برق برانگیزند و بارش نزولات بهاری را بمنزله وجود منابع کافی و وافی از ذخایر آبی تلقی ننمایند چراکه در طول یک ربع قرن اخیر بقدری با کاهش نزولات آسمانی روبرو بوده‌ایم که بارش‌های امسال نمی‌تواند کسری‌های سالهای اخیر بویژه کاهش شدید منابع آب زیرزمینی را جبران نماید.
 همدلی دو جزء شناختی و یک جزء عاطفی دارد. اجزای شناختی همدلی عبارت‌اند از: توانایی در شناسایی و نامگذاری حالات دیگران و توانایی در حدس زدن دیدگاه شخص دیگر و جزء عاطفی آن توانایی نشان دادن پاسخ عاطفی مناسب است، بنابراین روابط عمومی‌های صنعت آب و برق می‌توانند با درک عمیقی از اجزای شناختی و عاطفی مردم و مشترکین، در ایجاد همدلی مناسب بین دستگاه مربوطه و مردم مؤثر واقع شوند.
 هنر روابط عمومی‌ها، دیدن نادیدنی‌هاست. هنر روابط عمومی‌ها، رفع مشکلات پیش رو، موانع و رویدادهایی است که فعالیت‌های کارامد مجموعه ذیربط را تحت شعاع قرار می‌دهد. روابط عمومی‌ها، حسگرهای قوی جهت تجزیه و تحلیل شرایط موجود و تفسیر آن هستند که به شناخت بیشتر گرایش‌های افکارعمومی منجر گردد، آنان با ارائه مشاوره‌های منطقی و کمک در تصمیم سازی ها، بررسی، هدایت و ارزیابی برنامه‌های ارتباطی در جهت تحقق اهداف سازمانی، اجرای طرح‌های تاثیرگذار، حساس کردن عموم به اهداف مورد نظر، اعمال مدیریت منسجم و یکپارچه در شبکه‌های ارتباطی و اطلاع رسانی رسانه‌های نوشتاری، دیداری، شنیداری و مجازی را به عهده دارند.
 در دنیای کنونی کوچک‌ترین سازمان‌ها هم از نهاد روابط عمومی غافل نمی‌مانند و هر روز در صدد بهره مندی از افرادی با ویژگی‌های خاص ارتباطی و ادراکی با داشتن اطلاعات علمی و فنی مرتبط با فعالیت‌ها، اهداف و سیاست‌های کلان مجموعه ذیربط هستند تا با استفاده از تازه‌ترین ابزارهای ارتباطی و اطلاع رسانی، ارائه خدمات بهتر و شایسته تری را رقم بزنند.
 به جرئت می‌توان گفت هر سازمان قدرتمندی بطور قطع از حوزه ارتباطی قوی تری نیز برخوردار است، به عبارت ساده تر هیچ سازمان یا نهاد قدرتمندی را نمی‌شناسیم که از ارتباطات و روابط عمومی ضعیفی برخوردار باشد.
 از این رو، مقوله ارتباطات و تعامل با مردم در روابط عمومی وزارت نیرو و شرکت‌های تابع و وابسته به دلیل نوع ارائه خدمات زیربنایی این وزارتخانه که موظف به: تولید، انتقال و توزیع آب و برق به تمامی مشترکین و مصرف کنندگان و اطلاع رسانی شفاف به آنان می‌باشد، از اهمیت بسیار فوق العاده ای برخوردار است.
 در واقع جامعه مبتنی بر دانایی محور، جز با تبادل اطلاعات و ارتباط با مردم به دست نمی‌آید و این مهم از گذرگاه روابط عمومی‌ها در جامعه به شکل جذاب و مطلوبی نفوذ و رسوخ پیدا کند.
 در اکثر جوامع، منابع انسانی فعال در واحدهای روابط عمومی که با داده و ایده سر و کار دارند، جزو نیروهای دانشی و علمی مجموعه محسوب می‌شوند و مدیران ارشد سازمان از آن‌ها در تصمیم سازی ها بهره می‌برند. مهم‌ترین اصل برای کارکنان فعال در روابط عمومی‌ها، به روز بودن، خلاق بودن و تخصص گرایی است. دانایی در روابط عمومی‌ها به منظور گردآوری اطلاعات است، اطلاعات هر قدر دقیق تر، صحیح تر، بهنگام تر و موثق تر باشد، عملکردها به واقعیت نزدیک تر و اطلاعات و آمار قابل اعتماد تر خواهد بود. از این رو اساساً تبدیل داده به اطلاعات نیازمند بهره گیری از نیروهای کارامد و توانمند و دانامحور بوده تا فرآیندهای تصمیم گیری را متحول تر نماید، بدیهی است این فرآیند در حلقه مفقوده روابط عمومی‌ها راهگشا خواهد بود.
 دانستن حق مردم است، اکرام ارباب رجوع، مشتری مداری و شعارهایی نظایر آن، جز با تحولات شگرف در روابط عمومی‌ها و تغییر نگرش و بینش نسبت به روابط عمومی‌ها حاصل نمی‌شود.
 وضعیت و شرایط خاص وزارت نیرو بویژه کاستی‌هایی که ممکن است بواسطه کمبود آب و برق ایجاد شده، کاهش مصرف و به‌طور کلی تغییر و اصلاح الگوی مصرف آب و برق را در کشور ضروری نموده است، انتظار از روابط عمومی‌های صنعت آب و برق این است که با درک صحیح از این موقعیت و استفاده از تمام ظرفیت‌ها و امکانات موجود و همینطور خلق آثار بدیع و تاثیرگذار، زمینه آگاهی بخشی و مقدمات تعامل و گفت و گوی مردمی را فراهم آورند.
 سرعت تحولات و دگرگونی‌های حادث شده در صنعت آب و برق به گونه ای است که هر روز بر وسعت و دامنه پویایی و کارامدی این صنایع افزوده می‌شود و لذا باید همپای تحولات بین المللی، از ابزار جدید و فناوری‌های روزآمد ارتباطی نیز بیشتر بهره گیری شود.
 از طرفی، با توجه به اینکه از صنعت آب و برق به عنوان مؤلفه‌های اساسی توسعه و شاخص و میزانی برای ارزیابی رشد یافتگی و پیشرفت اقتصادی یاد می‌شود، نفوذ در افکار عمومی و ایجاد رضایت مشتریان از نحوه ارائه خدمات، به عنوان شاخص بارزی جهت سنجش میزان موفقیت و جلب رضایت مردمی تلقی می‌شود.
 ما باید به این نکته که مقام معظم رهبری فرمودند: " دولت و ملت باید به یکدیگر اعتماد کنند؛ هم دولت، ملّت را به معنای واقعی کلمه قبول داشته باشد و ارزش و اهمّیّت و تواناییهای ملّت را بدرستی بپذیرد، هم ملّت به دولت که کارگزار کارهای او است به معنای حقیقی کلمه اعتماد کند". اهتمام ورزیم. اعتمادسازی کار آسانی نیست، این مهم بایستی همراه با هنر و خلاقیت و بهره گیری از فناوری روز دنیا، از سوی روابط عمومی‌ها ایجاد شود.
 تجلی همدلی و همزبانی دولت و ملت با برنامه‌ها و عملکرد مناسب روابط عمومی‌ها در جامعه ظهور و بروز می‌یابد و می‌تواند بطور ملموسی نمایان شود. تا آنجا که رسانه‌ها نیز از طریق روابط عمومی‌ها می‌توانند جهت دهی افکار عمومی و اندیشه‌ها و تصورات جامعه را عهده دار شوند.
اگر بخواهیم میزان اثربخشی فعالیت‌های روابط عمومی‌ها را مورد سنجش قرار دهیم، باید به میزان حمایت و همراهی مردم و مشترکین از فعالیت‌های دستگاه ذیربط نگاه کنیم. این امر، اعتماد مردم و آحاد جامعه را به سازمان افزایش می‌دهد و کارایی و اثربخشی فعالیت‌های اطلاع رسانی را نیز ارتقا می‌بخشد. لذا طرح و بیان مشکلات بصورت صادقانه و شفاف سخن گفتن با مردم، همراهی بیشتر آنان را نیز به همراه خواهد داشت و صمیمیت و رضایتمندی نسبی را موجب می‌شود.
 آنچه بین سازمان‌ها و مخاطبان، فاصله ایجاد می‌کند ناشی از ضعف و بی برنامگی روابط عمومی‌ها دارد. اصولاً روابط عمومی‌های مؤثر و کارا، ساختار ارتباطی قوی با افکار عمومی برقرار می‌کنند و این فاصله را به کمترین میزان تقلیل می‌دهند. قطعاً تصویرسازی مثبت به یک نهاد یا سازمانی با کاهش همین فاصله‌ها شکل می‌گیرد.
 سره آنکه، دستیابی به چنین آگاهی‌هایی نیازمند حضور فعال، جدی و مستمر روابط عمومی‌ها در تمامی برنامه‌هاست. گردش اطلاعات و اطلاع رسانی بهنگام، همراه کردن و یکصدا کردن مدیران و کارکنان مجموعه، ایجاد و جلب اعتماد مردم، جلوگیری و ممانعت از ارائه مطالب و آمار متنافص از جمله وظایف مهم روابط عمومی‌هاست.
 انتظار داریم مدیران روابط عمومی، مدیران آینده نگر، هوشمند، متخصص و توانمند در جلب مشارکت‌های عمومی و اعتماد سازی افکار عمومی باشند. ان شاءالله
  • خبرنگار: علی اکبر ذاکری
  • سردبیر: امیر جعفری آزاد